Poziv na izložbu našeg korisnika Petra Krešimira Bralića
Autor: Ivana Vrljac, 3. 9. 2021.
PETAR KREŠIMIR BRALIĆ
STRAST I LJEPOTA SLIKARSKE IGRE
Zanosom i talentom Petar Krešimir Bralić posvojio je prostore slikarske slobode, oblikujući opus slikarske svježine, prepoznatljiv unutar dva zaokružena segmenta. Neospornom iskrenošću, maštovitošću, disciplinom s jedne strane, a spontanošću s druge, u crtežima i kolorističkim kompozicijama, gradio je prizore sabiranja činjeničnog, odnosno prisjećanja na motiv na putu apstraktnoj slici. Ipak ne ulazi u izglede pune realistične marnosti, niti se radikalno ne priklanja nepredmetnom slikarstvu. Bralić pomiruje dva svijeta, osmišljenih s dosta slikarskih razlika, crteže i ostvarenja bogate palete, težeći slikom izraziti raspoloženja, stanja začudnosti koja ga vode kreativnom činu. U svom njegovanju ljepote koje ima lirska i dramatska iskrenja, u izrazu prevladavajuće vedrine.
Crteži su suptilni, sa zanimljivo razvedenom površinom, podijeljenom na veći broj geometriziranih polja ispunjenih cvjetnim i drugim vegetabilnim formama. Uredno posloženih u odabrane fragmente prostora, sa sklonošću ka ritmičkoj pravilnosti Bralić brojne detalje istovrsnih predložaka postavlja u dodire odmjerenih odnosa, dajući umnožavanjem citata prirode osjećaj raskoši pejzaža. U punoj zasićenosti scene, i u komornim formatima slika, punina zbilje preobražena je u slike reda, svojevrsne idealizacije stvarnosti. I boja, nježna, suptilna uklapa se u ugođajnost uprizorenja u kojima se Bralić nizanjem sitnog približava dojmu svečanosti U varijacijama na temu, i u minimalnim pomacima zbivaju se likovni obrati ispunjeni šarmom igre. Neospornom tankoćutnošću otkriva silnice prirode, te i krhkošću oblika sugerira stalnu životnost svega što ga okružuje. S ljepotom u prvom planu, upisanom sigurnim crtežom, linijama koje opisuju jedinke, upućujući i jednu na druge, u mozaikalnosti dojmljivih Bralićevih crteža. Preciznih u svom tijeku, i sačuvanim nervom i ruke i srca, u ostvarenjima nad koje se nadvilo gigantsko sunce, blistavost sama, svjetlost koju i Bralić daruje naznačenom krajoliku.
Poetičnost crteža ima svoj razložni, pa i potrebiti kontrast u slikama uzbudljivosti boje, stilski odredivih načinom apstraktog ekspresionizma. Bralić je na njima silovitom gestualnošću "pustio" ruku te mrljolikim oblicima i povremenim grafizmima dinamizirao plohu do pulsiranja svake čestice. Bojom se osvaja prostor, nositelj je sadržaja, ali i "posrednik" prema motivu koji kod Bralića, uvijek, makar i prikriveno postoji. Kadar pejzažnog, stablo masline, slikovitost interijera, prostranstva neba, zemlje i mora, pa i portret, teme su kod kojih boja progovara punim intenzitetom. Bralić se u "pričama" motivske slutnje, i primjerima slobodne ekspresionističke raspjevanosti poigrava zvučnošću boje doživljene u trenutku i trajanju. Ali ponovo, slično kao kod crteža, poštuje logiku ritmičkog reda, neovisno o izdašnosti izdanaka palete u kompozicijama labirintičnih prepleta, ili horizontalnih i vertikalnih pojaseva. U pojmovima zagonetnog i zavodljivog Bralić nalazi okosnicu sadržaja zamjećenih prostodušnošću i čistim okom. Postoje i izleti u opusu kao što je slika mrtve prirode metafizične ugođajnosti srodne djelima talijanskog slikara Morandija. Nikako se ne radi o direktnom prenašanju, već jednostavno o dodiru senzibiliteta u dva vremena i dva prostora. Ova crtica govori o likovno/umjetničkoj osjetljivosti i širini Krešimira Bralića, kojem je slikanje puno više od pukog oblikovanja djela, moglo bi se reći, na simboličan način, nužnost kao i disanje.
Stanko Špoljarić
Monografija Centra "Šubićevac"
1967. - 2017.
Klikom na fotografiju možete pogledati elektroničko izdanje monografije.
Zainteresirani za tiskano izdanje monografije mogu se javiti u Tajništvo Centra "Šubićevac".