2020-05-01 01:53:00

Rezultati upitnika za roditelje i učitelje o nastavi na daljinu

Dragi roditelji i učitelji,

pred vama su rezultati anonimnog internetskog upitnika o zadovoljstvu nastavom na daljinu Centra „Šubićevac“.

Upitnik smo provodili od 24. do 30. travnja s nastavnim osobljem i roditeljima.

Prije predstavljanja rezultata podsjetimo na posebnu situaciju u Centru „Šubićevac“ – nastava na daljinu provodi se na više načina. Budući da je našim učenicima nužna podrška u izvršavanju školskih obveza, izvođenje nastave pokušalo se u najvećoj mogućoj mjeri prilagoditi mogućnostima roditelja. Zbog toga se nastavni materijali  za tri četvrtine učenika šalju poštom, jednoj četvrtini materijali se dostavljaju e-mailom, a učenicima na smještaju u Centru materijale donose razrednici.

Kao i učenici i njihovi roditelji, i naši su učitelji u posebnom položaju u donosu na većinu drugih učitelja – uz rad od kuće na pripremi nastavnih materijala, komunikaciji s učenicima i roditeljima, oni po potrebi dolaze i na posao radi dežurstva s učenicima na smještaju i ispisa nastavnih materijala za učenike na smještaju i za slanje poštom učenicima koji su kod kuće.

Unatoč svim našim posebnostima i teškoćama koje iz njih proizlaze, nakon provedenih upitnika možemo reći da su nastavom koju organizira Centar „Šubićevac“ zadovoljni i roditelji i učitelji. Naravno, uvijek se može bolje, stoga posebnu pozornost treba posvetiti i onima koji nisu zadovoljni, kao i njihovim primjedbama i prijedlozima.

 

Rezultati upitnika za roditelje

Od ukupnog broja roditelja koji su ispunili upitnik 42% su roditelji čija djeca pohađaju odgojno-obrazovne skupine, nešto manje od 40% su roditelji učenika osnovne škole, a dvadesetak posto su roditelji naših srednjoškolaca.

Zadovoljstvo nam je reći da se čak 97% roditelja u potpunosti ili uglavnom slaže s tvrdnjom da su naši učitelji i nastavnici dobro organizirali nastavu na daljinu, dok se samo 3% roditelja uglavnom ne slaže s tom tvrdnjom, a nema onih koji se uopće ne slažu. Isti postotak roditelja smatra da se oni i njihova djeca dobro snalaze u nastavi na daljinu i da djeca redovito i aktivno sudjeluju u nastavi. S druge strane, zadovoljstvo podrškom Ministarstva znanosti i obrazovanja u održavanju nastave za učenike s teškoćama u razvoju iskazuje  manje od 60% roditelja.

Roditelji su podijeljeni oko toga koliko ovakva vrsta nastave zahtijeva vremena od njih i njihove djece. Jednoj polovini roditelja oduzima više vremena, a  drugoj polovini roditelja ne oduzima više vremena od nastave u redovnim uvjetima. Svi roditelji izjavljuju da su im razrednici i/ili predmetni nastavnici dostupni za komunikaciju kad god je to potrebno, a preko 90% roditelja kaže da redovito pomažu djetetu u izvršavanju obveza i o tome šalju povratne informacije učiteljima.

Uz pitanja na koja su odgovori bili unaprijed ponuđeni, roditelji su na tri pitanja odgovarali upisom vlastitih odgovora.

Jedno je pitanje tražilo da navedu najveći problem s kojim se susreću u nastavi na daljinu. Trećina roditelja navodi da nema nikakvih problema, a od ostalih se komentara izdvajaju sljedeći:

roditelji se trude koliko mogu, ali nisu obrazovani za ovakav rad s djecom, pogotovo s onom s većim i višestrukim teškoćama u razvoju, nedostatak praktične nastave, slabija koncentracija djeteta kod kuće, dijete nije motivirano za rad kod kuće, ne doživljava nastavne materijale kao školsku obvezu jer mu je ovo nova i nepoznata situacija, djetetu nedostaje rutina na koju je naviklo (odlazak u školu) i ostale školske aktivnosti, nedostatak vremena za obavljanje ostalih obveza i posvećivanje ostalim ukućanima, posebno u obiteljima s više djece nastava na daljinu je općenito neprikladan oblik nastave za djecu s teškoćama u razvoju.

Dvije se primjedbe odnose na kvalitetu i oblik same nastave: jedan roditelj tvrdi da su zadaci i aktivnosti uvijek isti, a jedan kaže da materijale dobiva e-mailom i da ih dijete uopće ne može rješavati jer nemaju pisač.

Roditelje smo pozvali da iznesu prijedloge za olakšavanje ovakve nastave učenicima. Više od polovine roditelja nema prijedlog, smatra da je već olakšano koliko se moglo ili ne znaju što bi predložili. Ostali predlažu:

jednom tjedno održati video poziv  učenika s razrednikom - pozdraviti, pohvaliti učenika za trud, dati potvrdu za poslane zadaće, objasniti gradivo, da bi učenici imali osjećaj kao da su u školi, materijale treba slati poštom ili im zadati nekakve poveznice na sadržaje koji su digitalnog oblika i mogu se rješavati na tabletima i računalima roditeljima dati status roditelja-odgajatelja dodatna edukacija roditelja, postavljanje webinara (nije rečeno s kakvim sadržajem).

Dio roditelja ističe da se ljudski kontakt i blizina učitelja ni na kakav način ne mogu nadomjestiti ovakvim oblikom nastave.

Roditelji su, također zamoljeni da upišu svoj komentar o nastavi na daljinu za učenike s teškoćama u razvoju, bilo kakav prijedlog, kritiku ili problem koji žele iznijeti. Manji dio roditelja nema potrebu komentirati, više od polovine roditelja izražava se vrlo pozitivno o nastavi koju provodi Centar, smatrajući za to zaslužnima isključivo učitelje i njihov rad. Dio roditelja ponavlja već izrečene komentare:

nužnost video poziva učitelja učenicima, promašenost ovakvog tipa nastave općenito za djecu s teškoćama u razvoju uz pohvale učiteljima koji se trude unatoč nemogućim uvjetima, problem djetetova izlaska iz rutine i uobičajene okoline, problemi nedostatka vremena roditelja za ispunjavanje ostalih obiteljskih obveza.

Neke se primjedbe odnose na Ministarstvo znanosti i obrazovanja:

ministrica se nijednom nije očitovala o djeci s teškoćama u razvoju, Ministarstvo je potpuno zaboravilo na djecu s teškoćama u razvoju, što je, nažalost, već i praksa.

Jedan je roditelj izrazito nezadovoljan dobivenim materijalima – ističe da je većina uvijek ista, a pojedini su sadržaji previše komplicirani i neprilagođeni učenicima te predlaže da materijale izrađuju stručnjaci na višoj razini.

 

Rezultati upitnika za učitelje

Ukupno najviše učitelja radi u odgojno-obrazovnim skupinama, bilo da su učitelji edukatori rehabilitatori ili održavaju nastavu iz pojedinih odgojno-obrazovnih područja. Podjednak broj učitelja radi u osnovnoj i srednjoj školi, slijede srednjoškolski nastavnici i učitelji razredne nastave. Ovdje je važno naglasiti da su većina učitelja i razrednici, veći dio učitelja radi u više programa, a neki čak i u svim obrazovnim programima Centra.

Učiteljski kolektiv vrlo je mlad, čak tri četvrtine učitelja ima do 10 godina radnog staža. Po struci je najviše edukacijskih rehabilitatora, slijede ih učiteljice razredne nastave, profesori predmeta i inženjeri s pedagoškim obrazovanjem.

Unatoč posebnostima izvođenja nastave zbog kojih 86,7% učitelja radi više nego u redovnim uvjetima,  čak je 93, 3%učitelja zadovoljno svojim izvođenjem nastave na daljinu u čemu ih je isto toliko samostalno i nije im nužna dodatna podrška, te smatraju da su se snašli bolje nego što su očekivali na početku, a dostupno im je uglavnom sve što je nužno za uspješnu pripremu i izvođenje nastave na daljinu (literatura, računalo, mobilni telefon, neograničeni internet, pozivi, e-mail i društvene mreže za komunikaciju s roditeljima i učenicima, mogućnost ispisa materijala…).  Svi učitelji smatraju da uglavnom ili u potpunosti znaju prilagoditi nastavne sadržaje učenicima.

Što se tiče podrške Ministarstva znanosti i obrazovanja za održavanje nastave na daljinu za učenike s teškoćama u razvoju, manje od 7% učitelja se u potpunosti slaže da je pružena nužna podrška, a čak 60% učitelja se s tom tvrdnjom uglavnom ili u potpunosti ne slaže.

Učitelji se u velikom postotku slažu s tvrdnjom da se roditelji i učenici dobro snalaze u nastavi na daljinu, njih 80%, ali nije zanemariv podatak da se čak petina učitelja s tom tvrdnjom uglavnom ne slaže. Ohrabruje podatak o gotovo 90% učitelja koji smatraju da roditelji i učenici aktivno surađuju u nastavi na daljinu, ali se više od petine učitelja s tom tvrdnjom uglavnom ne slaže.

Na pitanje što im je potrebno za uspješnije izvođenje nastave učitelji su upisivali vlastite odgovore.

Više učitelja želi opremu za ispis materijala koja dobro funkcionira, plastifikator s pripadajućim folijama, stroj za uvezivanje s materijalom za uvezivanje, video lekcije za učenike s teškoćama u razvoju i općenito dostupnost više materijala sa sadržajima prilagođenim učenicima s teškoćama u razvoju. Navode se i potrebe za boljom internetskom vezom i neograničenim podatkovnim prometom, mogućnostima usavršavanja za rad s djecom s teškoćama u razvoju, dodatnim idejama za prilagodbu sadržaja u nastavi na daljinu, upute o načinima prilagodbe sadržaja, više komunikacije i povratnih informacija roditelja, više slobodnog vremena.

Na pitanje o zadovoljstvu organizacijom nastave na daljinu za učenike smještene u Centru svi učitelji odgovaraju da su uvjeti za izvođenje nastave u potpunosti ili uglavnom osigurani.

Za prijedlog uspješnijeg izvođenja nastave u Centru učitelji su upisivali vlastite odgovore. Četvrtina učitelja nema komentar a ostali navode:

precizno odrediti vrijeme održavanja nastave, veća dostupnost medicinskih zaštitnih maski, predvidjeti više vremena za aktivnosti na otvorenom (igralištu), bolji internet u zgradi, pristup računalu/tabletu za potrebe održavanja nastave, video lekcije prilagođene učenicima s teškoćama u razvoju, slanje povratnih informacija učiteljima o napredovanju učenika u nastavi.

Učiteljima je, također ponuđen izbor od devet vrsta potpora od kojih su trebali izabrati tri njima najnužnije za uspješnije izvođenje nastave na daljinu.

Ponuđeno je bilo: upute/edukacija o načinima prilagodbe sadržaja za učenike s teškoćama u razvoju, video lekcije s nastavnim sadržajima za učenike s teškoćama u razvoju, edukacija o metodama rada u nastavi na daljinu, podrška u tehničkim poteškoćama, bolja oprema za izradu i ispis nastavnih materijala u Centru, novo računalo, pomoć u komunikaciji s roditeljima, više potpore stručnog suradnika i ravnatelja, ništa od navedenog.

Učitelji su izabrali ovako:

na prvom mjestu izabrali su videolekcije s nastavnim sadržajima za učenike s teškoćama u razvoju. Na drugom su mjestu edukacija o metodama rada u nastavi na daljinu, podrška u tehničkim poteškoćama i bolja oprema za izradu i ispis nastavnih materijala, kao i odgovor “ništa od svega navedenog”. Treće mjesto zauzimaju upute/edukacija o načinima prilagodbe sadržaja za učenike s teškoćama u razvoju. Na četvrtom je mjestu pomoć u komunikaciji s roditeljima, više potpore stručnog suradnika i ravnatelja. Najmanje učitelja treba novo računalo.

Na kraju upitnika, učitelji su, kao i roditelji, zamoljeni da upišu vlastiti komentar, prijedlog, kritiku ili problem koji se odnosi na nastavu na daljinu za učenike s teškoćama u razvoju.

Manji dio učitelja komentira samo da se nastava s obzirom na situaciju dobro provodi. Više učitelja navodi potrebe:

boljeg opremanja Centra opremom za izradu nastavnih materijala (pisač, plastifikator itd.) i nužnost veće podrške Ministarstva znanosti i obrazovanja, nedostatak video lekcija sa sadržajima za učenike s teškoćama u razvoju i dodatnih prilagođenih materijala. Učitelji ističu i da je zbog specifičnosti učenika ovo puno teži oblik rada od onoga u uobičajenim uvjetima, a kao najveći nedostatak ističu nemogućnost osobnog sudjelovanja u razvoju djetetovih vještina, nemogućnost usmene i tjelesne pomoći i podrške učitelja učenicima, posebno važnih za usvajanje praktičnih vještina.

Većina učitelja ističe da se unatoč spomenutim teškoćama nastava dobro provodi i zadovoljni su suradnjom i povratnim informacijama roditelja koje uvelike pomažu nastavku suradnje i boljoj prilagodbi materijala učenicima.

 

Zaključak

Nakon analize rezultata ankete možemo zaključiti da se, prema mišljenju roditelja i učitelja, nastava na daljinu za učenike Centra "Šubićevac" odvija na zadovoljavajućoj razini.

Zadovoljstvo organiziranom nastavom iskazuje znatna većina anketiranih, unatoč općoj neprikladnosti tog tipa nastave našim učenicima i teškoćama na koje se u održavanju nastave nailazi.

Ne treba zanemariti ni izrečene primjedbe, već ih treba zajedničkim snagama prevladati da bismo se svi zajedno još bolje snašli u ovim okolnostima u kojima se svi nalazimo prvi, a nadamo se i posljednji put.

Hvala svima koji su ispunili anketu, sa željom da se ubrzo vidimo uživo!

 

 

 

 

 

 

 


Centar za odgoj i obrazovanje "Šubićevac"